Recenze: Astronomický dalekohled SkyWatcher Dobson 10"

6 komentářů:

  1. Tohle jsou super věci, uvažuji, že si koupím dalekohled, ale ještě jsem se nerozhodl, procházel jsem několik eshopů a moc se mi líbí tento http://dalekohledy-puskohledy.cz/dalekohled-pollux-1501400-eq2-p1098 , ale ještě musím nastudovat nějaké články

    OdpovědětVymazat
  2. Při koupi dalekohledu vždy rozhoduje účel, pro který má být přednostně určen (pozorování planet nebo objektů hlubokého vesmíru, astrofotografování, ...). Má-li být dalekohled univerzálněji použitelný pro skutečná astronomická pozorování, pak je třeba investovat především do co největší velikosti zrcadla, případně vstupní čočky objektivu. Ohnisková vzdálenost není zdaleka tak důležitým parametrem jako právě velikost vstupního otvoru pro sbírání světla. Recenzovaný dalekohled s 10" (cca 25cm) zrcadlem je pak dobrým kompromisem mezi velikostí, manipulovatelností, přenosností a cenou. Doporučuji navštívit stránky http://www.astro-forum.cz, kde lze najít spoustu užitečných informací.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, nevím jestli je tato stránka ještě aktivní, ale zeptám se. Dobson 10" je podle doporučení na různých forech určitě kvalitní astrodalekohled, s ohledem na cenu (dnes cca 12 tis.) , ale problém by měl být právě s astrofotografii o kterou by mně, jako začínajícímu pozorovateli, šlo. Podle vašich fotek, jste fotografii zvládl i bez dalších "velkých" investic. Jaké další náklady byly potřeba právě k tomu, aby bylo možné pořídit fotky ? Děkuji, J. Polák

    OdpovědětVymazat
  4. Použitelnost nebo nepoužitelnost pro astrofotografii tkví v "maličkostech", které, bohužel, zrovna tomu zde popisovanému dalekohledu chybí. Myslím tím hlavně kvalitní okulárový výtah s mikroostřením a dobrou možnost připevnění na kvalitní motorizovanou montáž. Když už tyhle parametry dalekohled má a montáž je kvalitní, pak je praktické, když není tak velký, aby na montáži seděl co nejpevněji. V tomhle provedení tedy nejde o doporučeníhodný astrofotografický přístroj, a to především kvůli Dobsonově montáži a jisté neohrabanosti dalekohledu při pokusech o jeho připevňování k jiné, vhodnější montáži. To, co jsem s ním fotil já, sice astrofotografie je, ale jen jakási elementární, na jeden záběr v krátkých expozicích (typicky do 2 sekund), čímž je také jasně dáno omezení. Někteří astrofotgrafové jsou sice fundamentalisté, kteří za astrofoto neuznávají nic, co nebylo složeno z 300 snímků po hodinových expozicích (i když já jsem někdy totéž, co oni, konkrétně třeba kometu, vyfotil stejně kvalitně i na jeden 2vteřinový záběr), při seriózním focení objektů hlubšího vesmíru to ale často jinak udělat nejde a na to tenhle můj přístroj zkrátka není stavěný. Pokud tedy už teď víte, že chcete seriózně astrofotografovat, připravte si mnohem větší balík peněz a koukněte spíše po něčem kompaktnějším (třeba 8" zrcadle) s kvalitním okulárovým výtahem a ještě kvalitnější poháněnou paralaktickou montáží. K tomu budete jistě zanedlouho toužit po pointačním dalekohledu a kameře atd.
    Pokud ale chcete hlavně koukat a jen sem tam něco vyfotit se všemi omezeními, které zmiňuji, a tedy reálně bez možnosti solidně vyfotit cokoli z hlubšího vesmíru, pak přemýšlíte jako já a tenhle dalekohled vám bude stačit.
    Pozn.: Jediné, co jsem kvůli fotografování musel pořídit navíc oproti základní výbavě mého dalekohledu, byla redukce okulárového výtahu, tj. T-kroužek ze závitu M42 na bajonet Canon EOS za cca 500,- Kč.

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za rychlou a vyčerpávající odpověď. Omezení, které plyne z této montáže je mně známé a delší časy nutné k pořízení astrofotografií jsou samozřejmě nedostupné. Jak jsem psal, začínám, ale je pravda, že toto je výrazné omezení pro pořízení "kvalitní" fotografie. Viděl jsem ale Vaši galerii a fotku pořídit lze :) Nemám ambice na profi astrofotky a jsem pouze amatérský fotograf i když od nátury puntičkář.
    Samozřejmě jsem alternativně zvažoval ještě tento přístroj: http://www.binox.cz/teleskopy-reflektory-newton-200mm/teleskop-skp2001eq5/

    Ale s omezeným množstvím peněz bude vždycky nutné počítat s kompromisy. Zkusím ještě najít stránku podobnou Vaší s levným Newtonem na německé montáži a uzpůsobené k focení.

    OdpovědětVymazat
  6. Rád se podělím o zkušenosti. Co se týče "seriózní" astrofotografie, pak bych doporučoval obrátit se na některého z našich aktivních astrofotografů a požádat ho o konzultaci. Přeji šťastnou ruku při konečné volbě.

    OdpovědětVymazat